Found at: http://trance.net/article/articleprint/174/-1/29/
|
Top level
Music reviews
Chill out/ambient reviews
En av mine store favoritt ambient artister er ute med sitt tredje album! Florian Seriot, eller Toires som han kaller seg, ga ut sitt første album i 1996 (Hemisphere på Transpact Records). Dette var et rent ambient album som ikke gikk i noe særlig retning av marokkansk musikk. Deretter slapp han albumet Oued i 2000. Oued albumet kan vell sies å ha vært hans gjennombrudd. Et fantastisk album der han tok for seg etnisk marokkansk musikk, og blandet dette med psykedelisk elektronisk musikk. Et album full av mystikk, og et godt bilde av Marokko. Nå slipper han ut et nytt album på to ulike selskap. Her i Europa på underlabelet til Twisted Records, Backroom Beats, og på det japanske labelet Dakini Records. På Dakini får du i tillegg med Oued albumet, altså et dobbelt album i Japan.
Toires "Sanäti" Backroom Beats 2002 (BBEAT003CD)
1. Haytama
2. Kamoun Soufi
3. Ma Wa`l Hob
4. Sanäti (feat. Natacha Atlas)
5. Market Beach
6. Mustahil
7. Nabab
8. Toinet
9. Sidi`h Bibi
10. Bessma
11. Layoun Lokdhor (Toires Remix)
Jeg har lenge hatt stor sans for arabisk musikk, og når det i tillegg blandes inn elektronisk musikk har det en tendens til å bli et svært godt resultat. Florian Seriot er bosatt i Paris i Frankrike, men har familie i Marokko, og reiser stadig dit for å hente inspirasjon til musikken og for å oppleve dette utrolig spennende landet. Som sist har han også denne gang med seg en del folk som har vært med å lage dette albumet. For det meste marokkanske musikere, men også gutta fra Total Eclipse som Florian har mye kontakt med. Blant annet har Stephane Holweck (Total Eclipse) og Florian gitt ut Digital Mystery Tour albumet sammen med et par andre folk på Twisted i fjor.
Det skal godt gjøres å komme opp i mot samme kvalitet som på Oued albumet. Første låt er i grunnen en veldig typisk Toires låt, som minner mye om stilen på Oued. Svevende, med litt vokal, marokkansk fløyte og full av mystikk. En fantastisk bra start på albumet. Låt nr. 2 starter også svevende, før noen forsiktige kameltromme rytmer kommer inn sammen med litt fløyte. Hele veien mystikk og en rolig stemning med noe vokal. Låt nr. 3 starter med en krystall klar vakker ambient tone. Etter hvert får vi typisk arabisk felespill som Toires ofte har med i sine låter. Etter hvert får vi tunge dub rytmer og en utrolig vakker marokkansk kvinne stemme gjort av Sanaa Chbat. Virkelig god chill out. Låt nr. 4 (Sanäti) har en dyp dub rytme, med mye bass. Ellers får vi behagelige arabiske melodier og vokal av Natacha Atlas. En behagelig låt, som faktisk like gjerne kunne vært laget av tradisjonelle musikere fra Marokko som ikke bruker elektronisk musikk. I låt nr. 5 slakker han litt ned på tempoet igjen. Vi får bølgeskvulp, svevende toner og litt fløyte. Behagelig overgang til låt nr. 6 som har dype dub rytmer igjen. En svært fin låt hvor han tar mer i bruk elektroniske lyder. Låt nr. 7 har også dub rytmer i seg, en del felespill og vokal. Låt nr. 8 er noe sært, med arabisk fløytespill som er tatt opp fra en knirkete radio, men låta er bare en slags kort overgang til låt nr. 9. Her får vi mye fiolin gjort av Mohamed Aroui. Med dub rytmene og melodiene han lager med fiolinen, er dette en ganske funky låt. Også svært bra arabisk vokal i denne låta. Nest siste låt gir meg marokko følelse med en gang. Man ser for seg solnedgang i en landsby, og du hører biler som tuter og motorsykler som suser forbi. Svevende og behagelig låt. Florian avslutter albumet med ganske massive, men behagelige og rolige rytmer, med fiolin oppå og svevende ambiente toner over og under.
På dette albumet har Florian uten tvil tatt i bruk mer vokal og etniske instrumenter enn på Oued, slik at Sanäti er mer gjennomført marokkansk etnisk musikk. Selv synes jeg ikke dette albumet kommer helt opp i mot Oued albumet, men dette er virkelig god etnisk chill out. Kanskje Oued var et album som flere ville like, og Sänati er for dem som vil gå enda et hakk dypere i marokkansk musikk.
Per Kristian