Found at: http://trance.net/article/articleprint/101/-1/29/
|
The Kumba Mela Experiment "East Of The River Ganges"
|
|
Top level
Music reviews
Chill out/ambient reviews
Dragonflys underlabel Liquid Sound Design drevet av Killing Joke mannen Youth er her ute med et svært spennende prosjekt som har tatt utgangspunkt i den enorme Kumba Mela festivalen som tok sted ved den hellige elven Ganges i Januar/Februar 2001. Dette er en hellig sammenkomst som skjer hvert fjerde år, med en større sammenkomst hvert tolvte år og den største sammenkomsten hvert 144 år! Sammenkomsten i begynnelsen av 2001 var en slik 144 års sammenkomst. Kanskje ikke så rart at Youth ble inspirert til å lage et album rundt denne spirituelle hendelsen! Han har fått med seg en rekke dyktige musikere og laget et praktfullt psyambient album.
The Kumba Mela Experiment "East Of The River Ganges" LSD 2001 BFLCD51
1. East Of The River Ganges
2. Elephant Trax
3. Cleaning Fluid
4. Spiritual Journey
5. The Kumba Mela
6. Life After Death
7. That Which I Could Only Sense
8. Interstellar Hiss
9. Be Conscious
10 Outro
Koveret er utrolig fint, med bilde av inngangsporten til et indisk tempel på forsiden. I åpningen ser man en strand og et hav. Inni koveret er det bilder av diverse indere og Youth selv har skrevet et langt stykke om Kumba Mela og om hvordan dette albumet ble til. Dette albumet inneholder gjennomgående indisk musikk av typen dub og ambient, men har også innslag av andre stiler. Det er tatt i bruk veldig mye organiske instrumenter, noe som gjør det ekstra spennende. Youth har med seg diverse indiske musikere, Alex Paterson fra The Orb, Uri Geller, Suns Of Arqa og mange fler.
Albumet starter med lyden av rennede vann og en behagelig psykedelisk dirrende lyd. Videre får vi endel sitar, fløytespill, gitar, litt vokal og diverse samplinger som jeg misstenker Alex Paterson fra The Orb for å ha puttet på. En utrolig chilla og behagelig låt. En av de klart beste på dette albumet. Etnisk og vakkert med lite bruk av rytmer. Låt nr. 2 kjører i gang en skikkelig funky dub rytme og en tøff bass gitar, før sitar lydene og fløyte spillet triller inn. Brother Culture sørger for litt MC`ing. Denne rapperen minner svært mye om gruppa Red Seal som har gitt ut låter på Flying Rhino. Denne låta er det ganske bra driv over med behagelige synther blandet med indiske toner.
Låt nr. 3 fører oss langt inn i hjertet av India med typisk indisk tone til å begynne med,(se for deg en som spiller for slangen sin) før en ganske groovy bass rytme gir oss en litt reggae aktig følelse. Musikken flyter av sted i et behagelig tempo. Låt nr. 4 begynner med en dyp stemningsfull tone som minner litt om Toires. En mørk stemme forteller noen ord og en indisk stemme synger litt. Brother Culture rapperen er også innom. Låt nr. 5 er faktisk min favoritt låt på albumet, med en dyp bass og en svært rolig chilla rytme. Jeg synes den blir ganske transete etterhvert til tross for at den er veldig rolig. Det er lett å komme i en rolig stemning av denne låta. Den bygger seg sakte men sikkert opp, og det blir ganske dramatisk. Her er heller ikke bruken av indiske instrumenter så stor. Fantastisk låt!
Låt nr. 6 har en veldig merkelig vridd stemme og en tøff dub rytme, men er ikke så variert som resten av albumet. Låt nr. 7 fører oss litt tilbake til reggae land igjen med Brother Culture stemmen og en ganske glad sommerlig melodi. I låt nr. 8 har Claus Schultz vært med. En spesiell låt med diverse gitar lyder og en litt bastant rytme. Behagelig å lytte til. I nest siste låt er det samarbeidet med Suns Of Arqa. En veldig spesiell låt med blant annet trekkspill liknende lyd, sære rytmer og lyder og litt reggae snakk. Det er til og med noe som høres ut som trim for eldre! Til slutt på dette albumet er det en liten Outro på et halvt minutt. Denne outroen inneholder en stemme som likner veldig på stemmen du ofte får høre når Raja Ram er involvert. Stemmen sier blant annet "There is no reality."
Dette albumet er bra tvers igjennom. Et usedvanlig eksperimentelt album som blander mange ulike stiler, men som har en rød ledetråd i indisk musikk. Svært spennede og variert, og går inn i rekken av klare favoritter av psyambient utgivelser i 2001. Dere kan her også lese endel av det Youth selv har skrevet om dette albumet.
Per Kristian
Youth skriver:
"The Kumba Mela is a gathering of Sadhus, Yogis, Wandering Ascetics and Holy Men that converge to the river Ganges in India in their millions. They come to give puja and bathe in her sacred waters. This happens every four years, with a larger gathering every twelve years and the largest of the gatherings every hundred and forty four years. The gathering in january/february was such a one. Astrologically the Mahakumbh occurs when the same astrological alignment of planets returns to the symmetry of the original event, to which the festival is dedicated, the battle royal of gods. The location of each Mela is where the four sacred drops of nectar fell to earth, according to ancient vedic scriptures. The inspiration to link up to this Mela came from a New Zealand film maker, Andrei Jewell, who was making a film on the "Ganges" called "Holiwater" and wanted to commission a piece of music for it. This caught fire in my imagination and rapidly developed into an album with a special live link up session to the Mela from our studios in South London via internet, provided by Tim Bran of Dreadzone, Dr Alex Paterson captained from the decks of steel and we were psychically navigated by international paranormalist Uri Geller, telepathically teleporting in on the largest spiritual quest on the planet. On February 26th, the Suns of Arqa`s Wadada and Kadir Durvish, various members of Dreadzone, Dub Trees and The Orb, Rastas, Sadhus, Seer`s even Druid or two, plus assorted technical engineers, various friends and heads as well as filmcrew tuned in to the greatest gathering of human beings in the history of the world. We played for three hours straight. When the internet failed us, we got on the phone and when the phone stopped we went inside our music, minds and hearts. It was an amazing and emotional experience; the vibe was electric and the feeling of elevation and unity resonated through every atom and note of music. If music is prophesy reconnecting us to our subconscious and collective mind, then we are surely in for some sublime and beautiful surprise!"